1Decembrie in Harghita (satul Izvoare, zona Harghita-Madaras)

De 1Decembrie am profitat de minivacanta de 3 zile si am taiat-o spre meleaguri mai indepartate, unde e mai greu sa ajungi in weekend, “la o zi” sau doua. Asa ca alegerea a fost sa mergem in Secuime, la poalele Muntilor Harghita. Planul nostru era sa mergem cu schiurile, sa luam primele lectii de ski (da, suntem afoni la ski) pe partiile de la Harghita-Madaras insa, oricat ne-am dorit noi sa ninga pana plecam, zapada nu s-a aratat. De la schiuri am trecul la planul doi, sa luam bicicletele dar, cum nu se anunta vreme excelenta, am renuntat si la asta si am trecut la planul 3… cel mai simplu si care nu avea cum sa dea gres: sa lenevim pe acolo.

Dupa ce am trecut de Valea Prahovei si de balamucul de acolo (3 ore din Bucuresti pana in Sinaia, cu vizitarea pe indelete a Comarnicului 🙂 ) am iesit spre Rasnov si ne-am relaxat. Abia de aici putem sa spunem ca a inceput drumul adevarat: peisaje superbe (Bucegiul si Craiul) + drum excelent (E60 Codlea-Sercaia). Ne-a mai pierit un pic din entuziasm intre Sercaia si Hoghiz, pe drumul rusinii,  unde am crezut ca pierdem cateva piese de la masina din cauza drumului (mai multe aici) dar ne-am revenit repede caci de la Hoghiz, pana in Odorheiul Secuiesc drumul este excelent si liber. In total, Bucuresti – Odorheiul Secuiesc, asa mai “lejereanu”, 5 ore si jumatate.

Pentru cei care vor sa junga in Odorheiul Secuiesc pe ruta Hoghiz – Rupea- Homorod, un drum mai bun este cel prin Cața si Drăușeni (dupa Homorod, dupa trecerea la nivel cu calea ferata se face stanga). Este mult mai bine asfaltat decat cel prin Mercheașa si Ocland si, in plus, ai ocazia sa vezi doua biserici fortificate absolut superbe: Cața si Drăușeni

Ajunsi in zona Odorheiului, de cazat ne-am cazat toata gasca (11 persoane) in satul Izvoare, la cca 10 kilometri de Odorheiul Secuiesc, fix pe drumul ce urca la Harghita-Madaras. Am ales o cabanuta 100% lemn dar cu toate cele trebuincioase: capacitate 14 locuri, centrala termica, semineu, bucatarie complet echipata, terasa si loc de gratar afara. Proprietarul a venit, ne-a vazut la fata, oameni seriosi, a luat banul, ne-a dat cheile si ne-a lasat in voia noastra 3 zile. Ne-a aratat doar unde sa ii lasam ascunse cheile cand plecam. Asta da incredere. Pretul pentru cazare a fost si el unul bun, 100 eur / noapte / cabanuta (14 locuri)
De cand am intrat in sat am ramas uimiti de cat de bine este dezvoltat turismul in zona. Zeci de pensiuni cochete si cateva restaurante traditionale sunt insirate de-a lungul drumului. Si nu se compara nici pe departe cu devalmasia pe care o intalnesti in alte zone turistice din tara. Totul este bine organizat, delimitat; spatiul verde este spatiu verde; arhitectura este una traditionala, maxim P+1, cu multa tigla si mult lemn, fara kitsch-uri si varuieli stridente ca sa te doara capul.
De 1 Decembrie am scos frumos steagul afara, ne-am cinstit cum se cuvine si pe urma am hotarat sa facem o plimbare pana sus la Cabana Harghita-Madaras, sa ne facem o idee de cum arata pe acolo si cum sta treaba cu partiile.

Pana sus la cabana se poate ajunge si cu masina. Drumul este mai greu, cu portiuni mai dificile, dar OK per ansamblu. Noi am hotarat sa facem si ceva miscare asa ca cea mai mare parte din traseu am facut-o la bocanc: are curat, padure frumoasa si miscare.

Sus, la Madaras, zona este bine dezvoltata, pe langa Cabana Madaras (reamenajata prin fonduri europene in 2007) mai exista si alte spatii de cazare si restaurante. Cat priveste domeniul schiabil acesta are o lungime totala de 4,5 km si are partii de diverse grade de dificultate (Mihai Mare, Mihai Mic, Șugău, Șugău Baby, Poteca Satelor, Drumul Ostirii si Csutakos)  care sunt deservite de cinci teleschiuri. Iar ca lucrurile sa fie si mai bune, si calitatea zapezii sa fie una excelenta, baietii de aici au si doua tunuri de zapada.

Si daca nu le ai cu schiul, in zona Izvoare tot ai ce sa faci, ca sa nu te plictisesti. Poti sa vizitezi Parcul de animale salbatice IVO sau poti sa iei lectii de calarie la Manejul de Cai islandezi Izvoare. Aici poti sa te bucuri de o tura de calarie in natura, cu durata de 4 ore care include pregatirea cailor, calarie de teren in imprejurimile Izvoarelor si un ceai fierbinte, la pretul de 100 lei. Daca nu te saturi cu 4 ore de calarie, poti sa alegi si o tura de calarie de o zi, care include pregatirea cailor, calaritul in zona Muntilor Harghita-Madaras, o bautura si o masa in timpul excursiei, totul pentru 200 lei de persoana.

Nu uita ca poti sa urmaresti Cartita si pe Facebook sau prin RSS.