Devetashka, OZN, nu alta

In primavara trecuta ne-a prins putin febra de Bulgaria. In aprilie si la inceput de mai am avut trei ture la rand la sud de Dunare si parca nu ne mai saturam. Totul a inceput cu o tura de o zi in VelikoTarnovo, a doua zi de Paste, condimentata pe final cu o vizita rapida si la cascada Hotnitsa (Kaya Bunar) dupa care, weekendul urmator am bagat o fisa la o tura de doua zile cu bicicletele in zona Basarbovo, Rusenski Lom si la Cetatea Cherven.

Locurile sunt superbe. Pur si simplu nu reuseam sa ne obisnuim cu gandul ca si la sud putem sa avem asa locuri frumoase. De…, ca bucuresteni am fost obisnuiti sa gandim ca dealul, muntele si padurea sunt doar la nord :-). Ajunsi acasa dupa tura de biciclete, am inceput sa planuim urmatoarea iesire, adica weekendul cu 1 Mai. Si cum nu ne mai dezlipeam de Bulgaria, am intors busola si am inceput sa cautam locuri faine de vazut tot spre sud, dar asa, mai aproape de Giurgiu si de Ruse, ca sa nu ne obosim prea tare.

Si ce sa vezi, surpriza: ai de vazut in Bulgaria cam la fel de multe cate ai si pe la noi. Si ce e tare fain e ca peisajul de deal de la ei, datorita vegetatiei pitice si a calcarelor, seamana tare mult cu o combinatie de Dobrogea + Banat de pe la noi. Si asta nu are cum sa fie dect numai de bine.

Pentru iesirea de 1Mai am pus ochii pe trei destinatii interesante. Am zis sa mai trecem in prima zi si sa mai bagam o bere in Veliko Tarnovo iar seara sa campam la cascada Hotnitsa, nu inainte de a face la picior si micul traseu amenajat mai sus de cascada, prin canion. A doua zi ne-am mutat spre o alta destinatie la fel de frumoasa – canionul Emen, dupa care, seara am ajuns la Devetaki, unde a doua zi urma sa vedem pestera Devetashka. Despre Hotnitsa, canionul Emen si cascadele Krushuna (vazute dupa pestera) promit sa vorbesc intr-o postare viitoare.

Canionul Emen

In fine, dupa canionul Emen, seara ajungem in Devetaki, un satuc mai sus de pestera Devetashka. Liniste si pace. Rapita statea linistita asa ca ne-am gandit ca e perfect sa punem sinoi cortul acolo.. A doua zi, dupa ce ne-am inchinat la zeul Cafea am coborat spre pestera ca sa vedem cu ochii nostri minunea. Ca de, pozele sunt una, realitatea e alta.Bulgaria FB_resize

Pestera Devetashka - Bulgaria_01

Pestera Devetashka - Bulgaria_03

Si uite asa, a treia zi de din tura am ajuns sa vedem si pestera Devetashka – OZN, nu alta. Vazusem ceva poze pe net dar nu se compara cu sentimentul pe care il ai cand esti acolo. Pur si simplu e din alta lume.

Intrarea in pestera are 35 de metri latime si 30 de metri inaltime. Dupa vreo 50 de metri parcursi de-alungul paraului care o strabate, pestera se largeste, devenind o mare sala cu o suprafata de cca. 2400 mp si cu un tavan care are intre 60 si 100 de metri inaltime. Ce e interesant e ca tavanul pesterii are sapte gauri, dintre care unele absolut imense, prin care soarele patrunde si lumineaza interiorul. Pur si simplu spectacolul este grandios si este inutil de descris in cuvinte.

Pestera Devetashka - Bulgaria_15

Pestera Devetashka - Bulgaria_23

Pestera Devetashka - Bulgaria_20

Pestera Devetashka - Bulgaria_11

Pestera Devetashka - Bulgaria_13

Pestera Devetashka - Bulgaria_22

Ce e interesant de stiut este ca pestera este una dintre cele mai vechi vetre de locuire de pe teritoriul Bulgariei, urmele descoperite aici atestand locuirea inca din Epoca de Piatra (cca 70.000 i. Hr.). Pestera mai este renumita si datorita imensei colonii de lilieci pe care o adaposteste – cca 30.000 de exemplare.

In interiorul pesterii de vad cateva platforme si amenajari din piatra, ba chiar urme ale unor sine de tren. Imbecili au fost si pe la ei, asa incat prin anii ’50 pestera a fost folosita ca baza militara si depozit de produse petroliere. Unii zic chiar ca existau si lansatoare de rachete…

Pestera Devetashka - Bulgaria_07

Pestera Devetashka - Bulgaria_18

In fine, gata cu vorbaraia. Ideea e ca e un loc ce merita vazut. Se poate ajunge usor la o zi, prin Giurgiu si Ruse. Ca punct de reper trebuie luat Lovech, pestera fiind situata in apropierea drumului national 301, la 18 km nord est de oras. Nu mai stiu cat e intrarea, o bere, doua, dar ce stiu e ca pestera merita vizitata. Din pacate, nu prea avem cu ce locuri de pe la noi sa o comparam – poate putin cu Cetatile Radesei, din Apuseni, dar aia e o cu totul alta treaba.

O sa revenim si cu Hotnitsa, canionul Emen si cascadele Krushuna. Pana atunci, asa ca un mic preview, sa ne clatim putin ochii si cu ceva apa de Krushuna.