Sa imi spuna si mie cineva cum vine asta – inchiriezi de la CFR si iesi mai ieftin si mai bun decat CFR? Nu e paradoxal? Inteleg eu ca CFR Calatori si CFR Infrastructura sunt doua chestii diferite, dar tu, ca privat, sa inchiriezi de la CFR Infrastructura, sa ai conditii si trenuri mai bune, sa ajungi mai repede si in acelasi timp sa fii mai ieftin decat CFR Calatori, nu inteleg. Asta inseamna ca pe la CFR Calatori ploua rau de tot cu incompetenta si lipsa de interes. Noroc cu privatii, cum este si Astra Transcarpatic, ca ajungi mai repede, mai confortabil si mai ieftin.
Mie mi-a ajuns cutitul la os cu aglomeratia de pe Valea Prahovei. Nu mai vreau sa am ore intregi pierdute in trafic de fiecare data cand vreau sa ajung la Brasov sau pe Valea Prahovei. Acum doua saptamani voiam neaparat sa merg la o zi de schi si am eliminat din start varianta cu masina. Am ales trenul si ma bucur pentru ca a fost o alegere excelenta: 2 ore Bucuresti – Predeal, te uiti pe geam, dormi, citesti, stai de vorba relaxat, ai loc de picioare si, cel mai important, ajungi odihnit si in siguranta la destinatie. Mi se pare mult mai bine decat sa stau la volan cu ochii pe gropi, caini, babe, betivi, nesimtiti in trafic si depasiri periculoase.
De ani de zile merg la munte numai cu masina. E normal sa nu poti ajunge cu trenul peste tot, iar masina e mai buna cand vine vorba de bagaje sau opriri. Cu toate astea , pentru mine, epoca “Valea Prahovei cu masina” tocmai a apus. Daca mai stau o data in aglomeratia de pe Valea Prahovei garantat imi plezneste o vena. Si uite asa imi aduc aminte de Michael Douglas in Falling Down cum ii sare tandara si incepe sa isi faca el dreptate.
Nu am mai mers cu trenul de multi ani, dupa o excursie in Retezat. Bucuresti – Petrosani si retur in picioare, cu intarziere, intr-un adevarat muzeu al mirosurilor si al mizeriei, a fost o experienta de neuitat si de nerepetat. Asta pana acum cateva saptamani cand a trebuit sa fac un drum cu trenul pana la Braila. Stiam ca s-au mai schimbat lucrurile, stiam ca au aparut si operatorii privati, ca ai pana si wi-fi acum, insa mult timp mi-a fost frica sa risc. Si totusi, spre Braila experienta a fost una buna – trei ore de relaxare, oameni ok, mai un laptop la unul, mai o carte la altul, curat… “cinstit”, cum s-ar putea spune 🙂
Revenind la Bucuresti – Predeal cu trenul, trebuie sa mai spun ca la dus, la recomadarea unei prietene, am ales sa mergem cu Astra Transcarpatic – unul din opreratorii privati. Din feedback-ul primit am inteles ca merge bine si e foarte curat si bine pus la punct. Biletele le-am luat online, cu o zi inainte. Procesul a fost usor, am facut cont rapid, am ales data si ruta, am adaugat pasagerii, am dat cu cardul si hop, biletele au venit pe mail sub forma de foaie de printat cu QR coduri. Interfata online mai merge imbunatatita. Nu e tocmai intuitiva cand adaugi mai mult de 1 pasager ori la confirmarea cumpararii biletelor, care lipseste cu desavarsire si unde trebuia sa iti spuna macar un Gata, bravo, ai cumparat cu succes, deschide o bere, felicitari te asteptam maine in gara, verifica mailul fraiere etc. :).
Sunt trenuri spre Valea Prahovei si Brasov cam din ora in ora, insa asta cu care am fost eu, de la Astra, sta cel mai bine la orar, pleaca la 6:40 si face pana in Predeal doar 1 ora 55 min, mai putin decat celalalte CFR-uri. Vagonul a fost curat, aerisit, iluminat ok, cu locuri bune, cu spatiu la picioare si masuta de cafea, iar nasii, un el si o ea, erau zambitori si amabili. O diferenta foarte mare fata de acritura de nas de la CFR de la intoarcerea de dupa-amiaza. Faza buna e ca la privat poti sa iti iei bilet direct din tren la acelasi pret cu cel de la casa de bilete sau online.
Ziua de schi a fost una plina. Chiar daca a inceput cu cateva coborari pe ploaie deasa pana la urma a fost bine si s-a incheiat cu 17 coborari. Si asa am ajuns si la intoarcerea cu CFR. Din pacate privatul nu are intoarcerea la o ora prea buna asa ca a trebuit sa luam un CFR. Si la CFR tot online am luat biletele cu o zi inainte. Interfata online e din alta epoca (imi aduce aminte ca odata am avut un HC) insa functioneaza foarte bine. Se plateste frumos cu cardul, si, la fel, biletele vin pe mail ca foaie de printat. Dar cum spuneam, CFR-ul tot cu iz de CFR ramane: vagonul nou dar mult mai zgomotos decat la Astra, scaunul de sub mine scartaia ingrozitor iar pe nas (a se citi nash) curgea scarba in valuri, de parca il deranjam cu prezenta.
Asa ca daca aveti drumuri de facut cu trenul, va recomand sa cautati mai intai ofertele operatorilor privati. Cu siguranta o sa iesiti mai ieftin si mai bine ca experienta de calatorie.
Astept parerile voastre in comentarii, mai ales daca ati calatorit de curand cu CFR-ul sau cu operatorii privati.
Plimbareala placuta!
e mai ieftin la privat deoarece operatorii privati primesc si ei subventie de la stat, dar au negociat ca subventia sa se acorde pe tren si nu pe calator cum e la cfr. astfel indiferent daca trenul privat pleaca gol sau plin, ia subventia pe tren, pe cind la cfr daca nu are trenul plin, pierde bani, ca ia pe citi calatori are. deci ghici cine trebuie sa aiba tarife mari ca sa scoata profit…?
Un detaliu pe care nu il stiam. Multumesc mult. Trebuia sa fie ceva la mijoc…, altfel nu eram in Ro 🙂